23 Okt 2011

Jahatnya Mulut..





Rasanya semua orang ada mulut. Mulut adalah anggota yang membolehkan seseorang itu senyum, ketawa, menangis dan bermacam-macam lagi. Mulut juga membolehkan kita untuk makan dan minum. Mulut juga membolehkan kita mendapat teman dan juga musuh. Melalui mulut juga kita akan mudah untuk mendapat dosa. Mulut boleh membuat rakan, isteri, ibu, bapa, anak-anak dan juga orang sekeliling ketawa dan gembira. Mulut juga boleh bertukar menjadi pisau yang tajam menghirs hati setiap orang yang mendengarnya.
Mulut, kadang-kadang tanpa kita sedari telah menghiris hati sesorang walaupun niat hanya untuk bergurau. Mulut juga menyebabkan kita dibenci dan dijauhi. Mulut juga menyebabkan kita mendapat dosa yang tak disangka-sangka.
Rasanya betul juga kata-kata yang berbunyi " Diam itu lebih baik dari berkata-kata" ataupun " Banyak bercakap, banyak bohongnya".
Oleh itu lebih baiklah kita berhati-hati kita mengeluarkan kata-kata. Kenali dengan siapa orang yang kita berkomunikasi supaya tidak terkena dengan orang yang sensetif macam filem Bollywood. Langkah yang lebih baik ialah kurangkan bercakap dan banyakkan zikir..Insyallah


Tiada ulasan: